onsdag 28 november 2012

Meningsfullhet med skolan


Hej på er!

Hoppas allt går bra för er på vfun och att ni fortfarande är pigga och glada! Själv är jag hemma från vfun med huvudvärk och feber vilket inte känns så kul. Därför har dagen spenderats nerkrupen i soffan med boken ”att undervisa är att välja” i handen. Jag har nästan läst klart del 3 och hittade ett stycke i boken som var intresseväckande. Citatet är taget från kapitel 15 som handlar om meningsfullhet och finns att hitta på sida 171:

”På pedagogikens meningsarena kan det vara svårt att se den meningen, eftersom många elever ibland mycket tydligt förnekar skolans meningsfullhet. De kan i brist på upplevd personlig mening med arbete i skolan finna något som vi skulle kalla en instrumentell mening. Den innebär att eleverna kan acceptera en i deras tycke meningslös verksamhet om den bara ger något i utbyte, till exempel poäng på provet eller bra betyg.”


Jag kan relatera till det citatet säger då jag under min praktik fått en gradvis starkare upplevelse av att elever inte ser någon mening med skolan. Jag kan själv erkänna att jag inte alltid har sett skolan som meningsfull under mina skolår men det känns som att det finns en skillnad mellan nu och då som jag inte kan sätta fingret på. 


När jag har pratat med eleverna är det flera som upplever att de inte lär sig någonting, att lektionerna är tråkiga och att de hellre är hemma och spelar. Många har svårt att se någon mening med skolan och säger att de bara är i skolan för att de måste (de går på högstadiet vilket innebär att de har skolplikt) och för att träffa kompisar. Då och då möts man av frågan ”Varför ska vi kunna det här?” Vad svarar man på det? För att det kommer på provet? Eller för att det står i läroplanen? Jag upplever att det är svårt att ge dem ett svar som de blir nöjda med eller som ger dem någon sorts mening. Därför anser jag att det är viktigt att vi börja fråga oss varför vi vill lära eleverna vissa saker och vilka arbetsätt som är bra att använda för stimulera olika elevers nyfikenhet. 

Några av lärarna på min vfu- plats diskuterade i lärrarumet för några dagar sedan att de upplever att de har svårt att motivera eleverna på lektionerna. De känner att de försöker att variera lärandet men får inte den respons från eleverna som de önskar. Jag anser att motivation hos elever är en avgörande faktor för hur de lyckas i skolan. I citatet står det att elever accepterar skolan i utbyte av bra betyg. Jag (bland många andra lärare) har en längtan att inte bara motivera eleverna för stunden och få bra betyg utan att göra dem medvetna om det livslånga lärandet. Det kommer att bli en utmaning för oss blivande lärare att försöka motivera elevernas inre drivkraft och att få varje lektion att bli så meningsfull som möjligt.  

1 kommentar:

  1. Jag ser detta problemet med elever som inte fattar varför de ska lära sig just det här och det kan vara svårt att svara på det eftersom man själv i rollen som lärare tycker att det är en självklarhet. Men ett exempel är när jag är med på religions undervisningen där min Luv och jag har hand om en byggklass. Då kan jag tänka mig att de inte fattar varför detta är nödvändigt för dem. de ska ju ut i yrkeslivet efter skolan och jag tror det är såna tankar som gör just dessa byggelever omotiverade och stökiga på lektionen några har till och med sagt öppet att de bara är där för närvaro. Jag känner att detta är ett svårt problem och jag själv har inte hittat något bra svar på detta än heller MVH Tobias Boström

    SvaraRadera