Hej på er!
Hoppas allt går
bra för er på vfun och att ni fortfarande är pigga och glada! Själv är jag
hemma från vfun med huvudvärk och feber vilket inte känns så kul. Därför har
dagen spenderats nerkrupen i soffan med boken ”att undervisa är att välja” i handen. Jag har nästan läst klart del
3 och hittade ett stycke i boken som var intresseväckande. Citatet är taget
från kapitel 15 som handlar om meningsfullhet och finns att hitta på sida 171:
”På pedagogikens
meningsarena kan det vara svårt att se den meningen, eftersom många elever
ibland mycket tydligt förnekar skolans meningsfullhet. De kan i brist på
upplevd personlig mening med arbete i skolan finna något som vi skulle kalla en
instrumentell mening. Den innebär att eleverna kan acceptera en i deras tycke
meningslös verksamhet om den bara ger något i utbyte, till exempel poäng på
provet eller bra betyg.”
Jag
kan relatera till det citatet säger då jag under min praktik fått en gradvis
starkare upplevelse av att elever inte ser någon mening med skolan. Jag kan själv
erkänna att jag inte alltid har sett skolan som meningsfull under mina skolår
men det känns som att det finns en skillnad mellan nu och då som jag inte kan
sätta fingret på.
När
jag har pratat med eleverna är det flera som upplever att de inte lär sig
någonting, att lektionerna är tråkiga och att de hellre är hemma och spelar. Många
har svårt att se någon mening med skolan och säger att de bara är i skolan för
att de måste (de går på högstadiet vilket innebär att de har skolplikt) och för
att träffa kompisar. Då och då möts man av frågan ”Varför ska vi kunna det
här?” Vad svarar man på det? För att det kommer på provet? Eller för att det
står i läroplanen? Jag upplever att det är svårt att ge dem ett svar som de
blir nöjda med eller som ger dem någon sorts mening. Därför anser jag att det
är viktigt att vi börja fråga oss varför vi vill lära eleverna vissa saker och
vilka arbetsätt som är bra att använda för stimulera olika elevers nyfikenhet.
Några av lärarna på min vfu- plats diskuterade i lärrarumet för några dagar
sedan att de upplever att de har svårt att motivera eleverna på lektionerna. De
känner att de försöker att variera lärandet men får inte den respons från
eleverna som de önskar. Jag anser att motivation hos elever är en avgörande
faktor för hur de lyckas i skolan. I citatet står det att elever accepterar
skolan i utbyte av bra betyg. Jag (bland många andra lärare) har en längtan att
inte bara motivera eleverna för stunden och få bra betyg utan att göra dem
medvetna om det livslånga lärandet. Det kommer att bli en utmaning för oss
blivande lärare att försöka motivera elevernas inre drivkraft och att få varje
lektion att bli så meningsfull som möjligt.
Jag ser detta problemet med elever som inte fattar varför de ska lära sig just det här och det kan vara svårt att svara på det eftersom man själv i rollen som lärare tycker att det är en självklarhet. Men ett exempel är när jag är med på religions undervisningen där min Luv och jag har hand om en byggklass. Då kan jag tänka mig att de inte fattar varför detta är nödvändigt för dem. de ska ju ut i yrkeslivet efter skolan och jag tror det är såna tankar som gör just dessa byggelever omotiverade och stökiga på lektionen några har till och med sagt öppet att de bara är där för närvaro. Jag känner att detta är ett svårt problem och jag själv har inte hittat något bra svar på detta än heller MVH Tobias Boström
SvaraRadera