söndag 18 november 2012

Utvecklingssamtal

Första veckan av VFU-perioden är slut och det är dags att skriva ner lite om vad jag har varit med om under veckan.

Vi har kommit in i period då utvecklingssamtal är i full gång och jag har medverkat på flera utav dem och har märkt några saker som är värda att ta upp. Samtalen om hur eleven presterar och vilket betyg eleven ligger på har blivit mycket öppnare än när jag själv gick i skolan. För mig var betyget något du fick på sista skoldagen och var lite som en överraskning, både positivt och negativ såklart. De samtal jag varit med på nu är lite annorlunda. Läraren förväntas ta med en kopia av kunskapskraven ur läroplanen (LGR11), samt att det ska vara markerat vilka mål eleven har klarat och på vilken betygsnivå det ligger på. Som elev och förmyndare kan man enkelt se vad eleven har gjort och vad den har kvar att göra för att nå högre betyg. Det läggs mer press på läraren och det påminner mig om att man måste vara noggrann med dokumentation av elevernas prestationer.
Bra eller dåligt med det här? Debattera! ;)

Det var också intressant att märka hur olika utvecklingssamtalen kan vara. I ett samtal var det en förälder som tog nästan all plats i samtalet och eleven fick knappt en syl i vädret. I ett annat bildade läraren och föräldern ett lag mot eleven för att den inte presterade bra, och ett annat där eleven tog kontroll över samtalet.
Om ni får möjlighet att vara med på utvecklingssamtal, gör det. Det blir en hel del drama i dem och det är nyttigt för framtiden!

Det var några tankar jag hade såhär på en söndagskväll. Dags att ladda upp inför imorgon, då ska jag följa med en årskurs på utflykt till Göteborg!

PS: Skulle vi inte lägga till handledarna till bloggen?



4 kommentarer:

  1. Hej!
    Handlarna eller rättare sagt Kajsa är inbjuden och hon vet vart bloggen är, så det ska vara klart!

    På min VFU plats är det också mycket utvecklingssamtal nu. Har varit med på ett denna gången för jag var med på många förra VFU perioden.

    Angående det där med att få veta mer exakt hur man ligger till med betyget tidigt har ju sina för och nackdelar. Många lärare verkar tycka att eleverna slår av på takten om de vet om sig att de ligger väldigt bra till. Alltså om en elev vet att han/hon ligger på ett A så kan reaktionen bli att eleven inte lägger ner lika mycket tid och tappar i den kursen man läser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror jag har koll på de LUV som har en student jag ska besöka. I er bloggrupp är det bara Ola som jag inte besöker/ Kajsa

      Radera
  2. Jag har inte varit med på något utvecklingssamtal än men ska förhoppningsvis få vara med på ett imorgon. Det ska bli spännande att få vara med på och se vilken roll eleven, föräldrarna och läraren tar!

    Precis som Anders påpekar verkar flera lärare anse att eleverna slår av på takten när de vet hur det ligger till med betygen. Några lärare disskuterade på APT betygsvarningar och menade på att elever som har lämnat in uppgifter och inte längre riskerar att få F inte får slappna av och bara glida med resten av terminen. Det är viktigt att de fortsätter att vara fokuserade och är med på lektionerna då de fortfarande ligger på gränsen till E.

    SvaraRadera
  3. Det hade varit trevligt att få vara med på något utvecklingsamtal men min Luv ville inte att jag skulle vara närvarande under hennes. lite synd men jag är tacksam här att du skriver om dina erfarenheter de ska jag verkligen försöka ta till mig och mitt svar på varför jag tro att utvecklingsamtalen har förändrats är nog för att läraren med de nya systemet ska vara som en mentor till eleven och finnas till hands för fråor och då tro jag att ånga frågar efter just betyg :) MVH Tobias Boström

    SvaraRadera