torsdag 29 november 2012

Förmedla kunskapens vikt!

Hej!

Praktiken rullar vidare och de hållna lektionerna avverkas på löpande band. Jag har hittills haft hand om mellan 15 och 20 lektioner och jag tycker att det har flutit på ganska bra. Från del tre i boken har jag dock hittat något som jag funderar över.

Överst på sidan 202 i boken "Att undervisa är att välja" står följande:

"Lärandet och kunskapen gäller inte separat i skolsammanhanget. Lärandet ska göra nytta utanför skolan. Men ett lärande i skolan som kan användas utanför den är inte självklart och inte lätt att åstadkomma."

Det här finner jag vara ett mycket central aspekt. Så sent som idag diskuterade jag detta med några lärare på min praktikplats. De säger att de är fullt medvetna om att eleverna är i skolan och jobbar för att de vet att de MÅSTE vara det och inte för att de känner ett intresse och vill lära sig. Eleverna ser inte hur det som de lär sig på lektionerna ska kunna omvandlas till något de har användning av i framtiden. De föredrar praktiska ämnen som slöjd, bild och framför allt idrott för att det är det som är roligast men också något som de känner att de kan ha användning av i vardagen.

Här har vi också en oerhört viktig roll att faktiskt visa prov på hur kunskap inom kärnämnen som svenska, matte, engelska och även vår egen samhällskunskap faktiskt har en betydelse för elevernas framtid. Vi måste bli bättre på att ge klara exempel på hur eleverna kan använda sig av kunskapen i dessa ämnen i verkligheten så att de förstår att steget från teori till praktisk användning inte är så monumentalt. Kan vi på ett tydligare sätt visa vad de kan använda kunskapen till så tror jag också vi kan öka intresset för ämnena, skapa en bättre arbetsmiljö och få fler motiverade elever.

Hur känner ni andra i den här frågan? Är det något som ni har reflekterat över? Och kanske framför allt, hur visar på ett så tydligt sätt som möjligt att steget till användning av kunskapen i vardagslivet inte är så stort?

3 kommentarer:

  1. Jag tror att fokuset idag ligger för mycket på betyget. inte så mycket hur man använder ämnena i vardagen. det tror jag kan vara ett stort hinder då man bara bryr sig som elev om man får en bokstav som belöning för det man gör. Man kanske måste belysa några tillfällen när t.ex samhällskunskap finns i vardagen. en väg för eleverna kanske är att genom nätet se på olika tankesätt och vridningar som personer har. kanske tänka källkritiskt och så vidare. för sådant stöter de flesta eleverna på på sin fritid. Sedan finns det ju de som är ännu svårare att motivera de som bara sitter och säger att de är där för närvaro. De har jag inte kunnat tackla ännu. men det är tänkvärt det du skriver om här MVH Tobias Boström ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Jag känner att man behöver på något sätt bryta ner undervisningen om t.ex nationalekonomi som jag har haft under denna VFU och göra det till något som på verkar och tar ner ekonomin till den nivå då de känner sig själva ha kontakt med det och hur det faktiskt påverkar dom. Att man visar hur det på verkar även de människorna som säger, "jag bryr mig inte om detta". Det berör och förändrar våra liv varken vi vill det eller inte med nationalekonomin. Mina elever fick arbeta med de ekonomiska skolorna och leta efter dem i verkligheten med hjälp av artiklar etc och så talar vi om konsekvenser för dem och faktiskt visar att dessa teoritiska skolor faktskt existerar i verkligen.

    SvaraRadera
  3. Precis så skulle jag också vilja jobba med mina elever Anders. Omvandla de teoretiska kunskaperna till något som kan vara användbart för eleverna så att de har lättare att förstå att de faktiskt har nytta av det som vi lär ut på lektionerna.

    Precis som Tobias tror jag att vi annars allt mer fallit in i en undervisning där allt kretsar kring betygen. Eleverna jobbar bara för att få en så bra bokstav som möjligt på pappret. Jag tror dock att eleverna skulle känna sig mer motiverade (framför allt de elever som inte är så intresserade av betygen) att jobba för något de inser att de kan använda än att bara jobba för att få ett så bra betyg som möjligt.

    SvaraRadera