söndag 18 november 2012

En simtur i ett hav av stoff

Efter första veckan på VFUn känner jag mig nästan vimmelkantig av allt stoff jag har läst och gått igenom. Jag kommer två klassar i samma ämne med början på måndag och ämnet är Nationalekonomi. Det som känns skönt är att vi läsa det så nyss på högskolan och det känns aktuellt och det är ett utav mina intressen inom samhällsvetenskap.

Idag läste jag igenom del 2 av boken att undervisa är att välja och då fastnade jag för en formulering som var i början av delen redan på sidan 95 tredje raden.

"Vi kommer att se att studentläraren Elisabeth väljer texter utifrån eleverna och deras behov. Hon är mycket medveten om elevernas ursprung, och sannolikt betyder elevernas deklarerade intressen något för Elisabeths sätt att välja stoff för sin undervisning. Hon känner sina elever och hon är öppen och lyssnande. Eleverna är en viktig faktor, skulle man kunna säga, för Elisabeths val av stoff"

Ok, för oss som kommer in i en verksamhet där vi snabbt ska skapa en undervisning skapar detta lite problem anser jag. Dels för att det är svårt som i mitt fall att göra undervisning som tillämpar alla elevers behov och att lära känna elever är heller inte en lätt uppgift. De elever jag kommer att ha lektioner med start nästa vecka med har jag träffar under en lektion tidigare med eget arbete den veckan som varit (v.46). Det andra lektionstillfället under den veckan gick bort till en så kallas X dag då elever arbetar med sådan de ligger efter med och gör olika prov etc. Om man ska lära känna klassen genom det som läraren berättar för en om klassen blir det inte något som helst baserat på dina egna erfarenheter eller upplevelser utan du blir berättad för dig din LUVs bestämda föreställningar om klassen och vissa elever. Hur ska man ställa sig till detta? Jag har valt att försöka hålla undervisningen på en så allmän nivå som möjligt och med olika arbetsmoment under de fem lektionerna jag kommer att hålla.

Senare i boken läser jag att Elisabeth har en klass med 10st elever som hon har undervisat i nästan ett år. Inte så konstigt då att hon känner eleverna och kan planera sin undervisning efter det. I mitt fall har jag träffar eleverna under en lektion på 1timme och de är 30st elever i klassen, och eftersom jag ska ha två olika klasser är det 60st elever. Därför anser jag att stycket som jag valt ut och formuleringarna i en bok för oss som är lärarstudenter skapar en konstig form av stress. Där man kan lätt få känslan att "shit" hur ska jag lyckas göra detta med min klass jag ska ha under denna korta tid.

Men i alla fall, tillbaka till lektionsförberedandet!

P.S
Det är grymt kul att vara ute på VFU
D.S


3 kommentarer:

  1. Ja du anders jag känner lite samma sak inför mina lektioner som kommer starta nästa vecka. Jag ska planera och genomföra lektioner i välfärd och ideologier. Och just det här du säger att du inte känner eleverna och också därtill har en så stor kull elever gör det ju otroligt svårt att få en anpassad undervisning till alla 60 st. Men lycka till Anders du är en Vis man du kommer på en lösning MVH Tobias

    SvaraRadera
  2. Jag känner att det blir på en allmän nivå undervisningen kommer hamna. Ideologier tycker jag det är konstigt att vi inte läst om på högskolan än. Det är en stor del om samhällskunskap och ja vi har läst det när vi själva gick på högskolan. Hoppas det kommer en sådan kurs som ger oss med kött på benen om ideologier.

    SvaraRadera
  3. Jag har också en klass i ekonomi, vilket är ganska betryggande då det fortfarande är ganska färskt i minnet. Håller med att det är svårt att plannera och genomföra lektioner när man inte känner klassen än. Fick tilldelat att ha en klass i 8:an i ekonomi andra dagen och de har so 7 gånger i veckan. Det är först den här veckan som jag känner att lektionerna blir bra då de är mer anpassade till klassen som jag nu äntligen dels har börjat lära känna och urskilja namnen på!

    SvaraRadera