tisdag 20 november 2012

Val av Innehåll

Hallo Allesammans jag hoppas ni mår bra och haft en lärorik första vecka. :)

när jag läste Del 2 i "Att undervisa är att välja" så fastande jag för ett stycke som var relevant för min utbildning samt de moment jag ska genomföra på min VFU. På sidan 94 sex rader ner börjar ett stycke där det står:

Val av innehåll för undervisning är en lika stor nödvändighet - man måste ha något att undervisa om och utifrån - som det utgör en uppenbar problematik. Vad ska man välja? Vilka kriterier aktiveras inför en lärares val av innehåll för arbete tillsammans med elever eller studenter? Vilka faktorer styr valet? När blir det slutgiltigt? eller blir det aldrig det? ändras valet under undervisningsprocessens gång?

Dessa frågor är en väldigt viktiga för oss blivande lärare. Jag själv känner att inför vårt moment på VFU:n som faktiskt är att Planera och utföra undervisning samt dra slutsatser utav undervisningens resultat så är detta citat kanske till hjälp eller ger i iallafall mig en fundering kring hur jag ska lägga upp min planering. För oss under den VFU period som vi har nu så kanske de inte är så svårt att välja innehåll eftersom våra Luv:ar (iallafall min) redan har planerat vad som ska göras långt tillbaks. Detta gör ju att vi endast får planera själva upplägget av ett tema. Men jag ville dela med mig av det här citatet främst som en tankställare som blivande lärare och att ta till sig och reflektera över de här frågorna som ställs i citatet. Vad tycker ni om det här är detta relevant på era Vfu platser eller ser det helt annorlunda ut?

Mvh Tobias Boström

3 kommentarer:

  1. Jag ställer mig lite undrande till det som du berättar och som man läser överallt i Del 2 av boken att LUVarna redan har bestämt och planerat vad som ska göras på lektionerna. Det blir ju bara någon form av gästspel för oss som gör vår VFU. Jag har haft den stora förmånen att helt själv bestämma innehåll och lektionsplanering. Hur har det sett ut för alla ni andra? Har ni fått mycket att säga till om i den undervisningen ni faktiska ska utföra?

    SvaraRadera
  2. Jag har haft förmån att planera tillsammans med min Luv och varit med under lektionerna hittills jag har fått lära mig mycket men mina moment eller mina lektioner som jag ska genomföra nästa vecka har jag fått mycket mer ansvar för fast själva ämnet är redan bestämt. Men det går bra nu och jag för en bättre dialog med min Luv efter att jag läst det här stycket så detta stycket har iallafall hjälp mig en del mvh Tobias

    SvaraRadera
  3. Jag har också fått bestämma innehåll och lektionsplaneringen helt själv, min LUV låter mig mer eller mindre göra som jag vill med undervisningen. Trots att jag undervisar i ett ämne som jag känner mig någorlunda säker på (ekonomi) blir friheten lite för stor för mig, det är svårt att försöka omvandla det vi har lärt oss på högskolan och anpassa det så att det fungerar för en klass i 8:an. I början var det svårt men nu efter att jag har haft klassen i snart två veckor är det enklare att planera och jag vågar pröva gränserna lite...

    SvaraRadera