Hello!
Först vill jag bara börja med att berätta hur mycket bättre del 3 av boken är än den del två vi läste förra veckan. Del 2 tyckte jag bara var full med floskler och självklarheter till skillnad från del 3 som ger en mer saker att reflektera över och diskutera.
Stycket jag har valt ut från del 3 är mycket sammanbundet med två av mina lektioner under föregående vecka. Citatet återfinns på sidan 175 och lyder:
"Samtalet mellan elever och elever och mellan elever och lärare är en viktigt förutsättning för lärande och kunskaper generellt sett. I dialogen, som är en mycket verksam social praktik inte bara i utbildningsinstitutionerna, lär sig människan."
Jag utförde två lektioner som hade samma lektionsplanering med två olika klasser. Jag hade 3 delar jag ville genomföra under lektionen. Med den första klassen fastande vi i del 1 och de vill veta mer och utmanade mina argument och det slutade med att vi hade diskuterat i helklass under 1 timme. Den andra lektionen var dagen efteråt och då han jag med alla de tre delarna jag planerat. Detta var framför allt för att eleverna inte ställde några frågor eller högg på de diskussions argument jag slängde ut i klassen. Jag tror inte att den andra klassen förstod ämnet/undervisningen bättre utan det var nog snarare kanske en blyghet att våga säga att man inte riktigt förstod eller inte ville hålla med. Detta tror jag med samband av citatet ovan att elever som vill och utmanar läraren eller andra elever i diskussioner och samtal under lektions tid tjänar ur ett utbildningsperspektiv att de får stöta och blöta sina ståndpunkter och argument.
Jag föredrar personligen att diskutera med klasserna. Se att dom har förstått vad det är man pratar om, får det kritiskt tänkande som man främjar i kursplanerna och se så alla har samma kunskap. Sedan kan det vara skönt med lugnare klass som inte säger mycket, speciellt när man har mycket man behöver gå genom..
SvaraRaderaMen hur agerade du i den "blyga" klassen? Försökte du ställa öppna frågor och skapa en dialog eller märkte du "väggen" direkt och körde på en monolog/katederundervisning?
MVH
Jag har också märkt på lite va du säger. Eleverna och klasser är olika och det märker man. jag känner att det blir svårt att med den lilla vfu praktiken vi fått det här tillfället inte riktigt kan justera så att sammma innehåll hinns med under lektionen. alla är ju olika och vissa elever ställer frågor andra sitter frågande men när man frågar dom om de förståt så är det lätt att ta dem för de dom säger när man hör 20 elever i kör som säger vi förstår. Mvh Tobias
SvaraRaderaJag har undervisat i samma klass så har inte fått prova på min lektionsplanering på någon annan klass, vilket jag känner vore bra för då kan man ta lärdom av sina misstag och göra lektionen ännu bättre. Fördelen är dock att jag har samma klass som jag nu mer eller mindre har förstått hur eleverna fungerar och agerar :) Däremot har jag märkt att när min LUV har samma lektionsplanering med två olika klasser märker man stor skillnad! Det är intressant att lära sig hur man ska bemöta olika klasser, det är något som man lär sig bemästra när man har olika klasser kontinuerligt i framtiden antar jag!
SvaraRadera