Har själv haft problem med att få tag i boken då den inte kommit trots att jag beställt den. Jag var ändå borta på högskolans bibliotek för att läsa del 2 och fastnade för samma del som Tobias. Alltså det gällande planering och hur man ska lägga upp en undervisning utifrån ett antal kriterier.
Vad ska man välja? Vilka kriterier aktiveras inför en lärares val av innehåll för arbete tillsammans med elever eller studenter? Vilka faktorer styr valet? När blir det slutgiltigt? eller blir det aldrig det? Ändras valet under undervisningsprocessens gång?
Jag skulle dock vilja lägga till en annan aspekt till dessa frågor kopplat till praktiken. Jag undervisar fyra olika klasser i religion och ska sammanlagt hålla i mellan 20 och 30 lektioner. Min lärare har dock redan beslutat sig för vad han anser vara viktigt och vad som kan vara bra för mig att ha med i en detaljplanering. De egna infallsvinklar jag kommer med kapas rakt av och då det ändå är läraren som bestämmer över sina klasser är det svårt att lägga en planering som går emot det han säger. Jag känner att jag helt enkelt får anpassa mig mycket efter det han bestämt redan på förhand. Problemet är också att vi har två helt olika lärarstilar där jag inte alls jobbar på samma sätt och med samma material som honom. Det uppstår således en intressekonflikt och jag funderar över hur man hanterar detta på ett så bra sätt som möjligt? Vad göra när två lärarstilar krockar? Ska man bara jobba vidare med material och lärometoder som är lite gammalmodiga och som man inte känner sig helt bekväm med eller ska man ställa sig emot handledaren och gå sin egen väg?
Jag har min syn på undervisning och hur man bäst bedriver den klar. Jag vill ha en aktiv klass, som involverar sig, diskuterar och reflekterar då jag tror det är den bästa lärmiljö man kan ha. Samtidigt vill man också få med elever som kanske inte riktigt har den förmågan. En annan fråga är således hur man på ett bra sätt kan kombinera detta?
Detta är lite av det jag funderar över så här långt.....
Förstår hur du menar! Min LUV hade en färdig planering med färdiga uppgifter och redan bestämt vilka lektioner jag skulle ta över. Det är som de tidigare inlägget om frihet. Hur mycket frihet har vi egentligen när vi är ute på VFU? Ingen egentligen för lärarna håller antagligen på eller ska börja med ett nytt område där de redan har gjort en skiss över hur det ska se ut.
SvaraRaderaMin LUV och jag har ungefär samma lärarstil men dock så kör han lite för hårt med eleverna (men de är nog pga andra skäl). Men varierar mellan katederundervisning, mediaanvändning (de som han har tillgång till) och gruppuppgifter där eleverna får möjlighet att reflektera och diskutera samhällsfrågor. Men bara för att vi har liknande lärarstilar så betyder det inte att jag ifrågestätter hans sätt att jobba.
Det kan i och för sig vara ett tips - fråga honom hur han har tänkt i sin undervisning, syfte och varför han gör som han gör. Kom med egna synpunkter? De lärare jag har varit med hittills har varit positiva till nya idéer, tankar och åsikter. Brukar även få frågan om hur jag skulle göra i en sån situation eller hur jag skulle göra en uppgift.
MVH
Jag förstår din frustration här om du ska hålla i 20 lektioner där du själv inte får undervisa själv och testa dina egna metoder så tror jag att det kan bli stelt och tragglande. Jag håller med dig om att en aktiv klass med diskussion och reflektioner är den bästa läromiljön. Det är svårt att kanske gå imot sin Luv men man kan ju kanske tänja lite på gränserna och få en liten vinning vad vet jag MVH Tobias Lycka till Ola
SvaraRaderaFörstår att det måste kännas jobbigt att hålla i runt 20-30 lektioner och inte få prova på dina egna teorier om undervisning eller lektioner. Jag har haft väldigt stor frihet vilket jag uppsakttar, förstår att det är svårt att göra något som går emot det din LUV tycket! Kanske får du som Tobias säger tänja lite på gränserna och be din luv att få använda 10 minuter av lektionen som du själv får prova på något :)
SvaraRadera