torsdag 6 december 2012




Hej på er!

Nu är det dags för sista blogginlägget som belyser något i del 1 i boken att undervisa är att välja. Del 1 behandlar det mångfasetterade begreppet mångkulturalitet, författarna förklarar att det inte bara handlar om invandrare utan också kvinnligt och manligt, sociala grupper och identiteter. 

Det citat jag har valt att reflektera över idag finns på sida 44:

"I citatet från Karin finns både de etniska kulturerna, språkproblemen och de främmande, de andra, som ännu inte hunnit bli "som vi", det vill säga, kan vi gissa oss till, normala och svenska."
Idag är det är svårt att använda sig av begreppet mångkulturalitet utan att trampa någon på tårna. Jag anser att det är viktigt som (blivande) lärare att reflektera över de tankar som finns kring mångkulturalitet, identitetskapande och de värderingar som medföljer.

Karins traditionella sätt att se på mångkulturalitet som ett samlat begrepp för invandrare eller olika etniska grupper är en uppfattning som delas av många individer. Niondeklass-eleverna på min vfu-plats har nu börjat med att arbeta kring ämnet "identitet" i samhällskunskapen. Idag delade min LUV ut ett häfte som han hade kopierat från en bok som eleverna skulle läsa och svara på frågor rörande innehållet. Jag läste också häftet och fann en del som hette Språk och kulturskillnader som beskrev situationen för elever som invandrat från andra länder. Det stod i häftet att de kan ha svårt att anpassa sig och sätta sig in i nya vanor och traditioner och att språket och kulturskillnader kan göra det svårt för dem i skolan. Vidare stod det att många kommer från länder där de enligt sin kultur ska vara tysta och rätta sig efter läraren och att det finns kanske kroppslig bestraffning. Nedanför fanns det en bild på ett leende och en fråga vem leendet kunde tillhöra, "jo vår egen "svenske" Zlatan".

När jag berättade för min LUV om det jag hade läst erkände han att han inte hade läst igenom häftet och att han kanske skulle ha gjort det först. Det här häftet som handlar om ungdomars identitetsskapande anser jag förstärker fördomar om andra kulturer och "vi och dom -tänket". Författarna drar alla elever som härstammar eller har etninskt ursprung från ett annat land över en kam och påstår det kan uppstå svårigheter innan de anpassar sig till det svenska samhället. Eftersom Sverige idag är ett mångkulturellt samhälle (med unika individer) kan man fråga sig vad som idag menas med det svenska samhället?




4 kommentarer:

  1. hmm, att en lärare inte själv har läst det material som man delar ut till klassen ställer jag liksom det verkar dig frågande till. Om häftet mot strider det som din LUV vill arbeta med är det rätt oansvarigt att bara dela ut och hoppas på att det står något där i.

    SvaraRadera
  2. Jo jag håller med till fullo, antagligen reagerade jag på det med än gång efter alla lektioner med Kurt! Det är klart att man är stressad som lärare, men jag känner att man bör kolla igenom det material man tänkt dela ut innan man ger det till klassen. Däremot var det här häftet från 2007 så det var någorlunda "uppdaterat". Eleverna reagerade också på vad som stod i häftet, men inte på just den delen jag reagerade på.

    SvaraRadera
  3. Håller med Naders här till fullo det är oansvarigt och slarvigt att inte läsa igenom det som eleverna ska jobba med. men Din Luv kanske inte han eller hade kanske tänkt att läsa igenom det men han inte så man ska ju inte dömma honom med en gång. Men ett intressant ämne att ta upp MVH Tobias boström

    SvaraRadera
  4. Anders sry Menade håller med ANDERS MVH Tobias :P

    SvaraRadera