Ett dilemma som jag känner är vanligt förekommande kan kopplas till identitet som berördes i del ett som vi skulle läsa den här veckan. Följande citat från sidan 69 tycker jag passar bra in med det jag vill diskutera.
"När det gäller identitet i mångkulturella sammanhang menar vi alltså att det finns en intressant skillnad mellan identiteter som man själv väljer och står för och dem som man tillskrivs och ibland tvingas mer eller mindre acceptera."
Att passa in är något som för många ungdomar i dag är bland de viktigaste i deras liv. Få vill sticka ut och blotta sig med rädsla för att då bli retade och utstötta. Jag menar att detta är ett av de största problemen vi har i skolan i dag. Alla är så måna om att vara omtyckta av sina kompisar och passa in i gruppen att man kanske formar sig en identitet som inte är ens egen. Man tar helt enkelt den identitet man tillskrivs och spelar den roll som ens kompisar förväntar sig att man ska spela. Jag menar att detta är ett problem för att många ungdomar i dag är väldigt lättledda och därför också kan bli ett problem i skolmiljön.
Jag har sett detta problem flera gånger under praktiken och ska här lyfta fram ett exempel. Jag har undervisat i en klass där vi har tre väldigt struliga killar. Två av dem är vad lärare ofta betecknar som riktiga "strulputtar" utan någon som helst ambitionsnivå och med stor problematik runt sig. Den tredje killen är dock fantastiskt duktig, ambitiös och är sett till förmåga egentligen en av de starkaste i den här klassen. Problemet är att han faller in i ledet och har tagit sig en identitet som en kille som strular för att han är så mån att passa in med de andra två killarna. Därför har han också satt sig i väldiga problem när han egentligen skulle ha goda förutsättningar att lyckas väldigt bra i skolan.
Det här är bara ett exempel men jag är säker på att även ni på era skolor sett liknande exempel på elever som spelar en roll de kanske egentligen inte är bekväma med, bara för att passa in. Det här leder också till att vi får fler elever som inte når målen och som stör på lektionerna än vad som egentligen skulle vara nödvändigt och är således ett problem som kan leda till väldigt goda resultat om vi får bukt med det.
Frågan är hur man ska kunna lyckas med detta? Jag inser själv att det kan vara väldigt svårt att uppnå men jag anser att det ligger i vår roll som lärare att försöka få eleverna att våga vara sig själva. De ska inte känna sig pressade att ta på sig en identitet som de inte känner sig bekväma med bara för att passa in. Jag vet inte om någon slags belöningssystem för de som är duktiga, för att höja deras status i kompisarnas ögon, skulle kunna vara en väg att gå för att få färre att villa bort sig i strävan efter att passa in. Hur tänker ni kring detta? Har ni upplevt liknande saker på era praktikplatser och vad tror ni att vi kan göra för att få bukt med ett sådant här problem?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar