Återigen - såg nu att inläggen inte var publicerade och gör detta nu.
"Den ena är att det är viktigt att erbjuda eleverna del i ett pågående samtal. Deras meningar är viktiga och deras meningar skapar betydelse i det som diskuteras i klassen." (s. 196)
Fast är det verkligen så? Har man öppna diskussioner i ett klassrum med ca. 30 elever, därav hälften egentligen skulle behöva en egen elevassistent, så kan det lätt spåra ur till något helt annat. På min VFU så har man fokuserat mycket på att läraren ska undervisa - eleverna gör uppgifterna. Lektionerna blir monologiska och eleverna får egentligen inte säga sig åsikt. Men när de väl får möjlighet att prata och diskutera så blir inte deras meningar varken viktiga eller skapar någon betydelse. Det enda meningarna gör är att skapa kaos, hög ljudnivå och en viss oro i klassen när andra tankar och åsikter yttras.Sen är det inte alla som vågar säga någonting över huvudtaget. Finns elever som inte ens sagt hej under den tiden jag har varit här. Men sen är det så att de beror på elevernas humör, stämning och tid på dygnet...
Ska man ändå ha öppna diskussioner i klassrummet eller undvika det? Men är de demokratiskt när eleverna inte får yttra sin mening och delta i pågående samtal?
Jag känner att om man inte får någon respons från eleverna i diskutioner så brukar jag typ säga Ni där i hörnet vad tycker ni (Tex) för jag anser att man ska vara på eleverna lite annars vågar de inte riktigt men man ska inte pusha dem för mycket bara en lätt liten knuff för att de ska få sin plats i demokrati användandet i skolan. MVH Tobias Boström
SvaraRaderaMen de är samtidigt ganska så utpekande att fråga vissa elever i klassrummet. De blir ganska så utsatta när man frågar dom specifikt framför hela klassen... MVH D.K.
SvaraRaderaJag tycker det här är en fråga med flera svar. Har man en klass där klimatet för diskussioner är gynnsamt så är det självklart så att det är ett inslag som isf lyfter undervisningen och inlärningen.
SvaraRaderaOm man däremot har en klass där man vid flera tillfällen sett att denna typ av diskussioner inte fungerar bör man hålla sig borta från dem. Då känner jag helt enkelt att man får hitta andra sätt för att få eleverna involverade, att de får göra grupparbeten som de själva bestämmer hur de vill redovisa skulle kunna vara ett förlslag på en sådan åtgärd...