Del 1 handlar till större delar om mångkulturitet och mångfald. Men en sak som den inte diskuterar, som är det befintligt problemet på min VFU-plats, är bristen på mångfald och etniciteter.
Min skola är som sagt en landsbygd skola i en mindre kommun. I mina klasser (8:or, ca. 106st) så finns det 4-5 personer som har en annan etnicitet än svenskt. Alla identifierar sig som svenskar, finns inget belägg men det märks tydligt i deras beteende och synsätt. När jag har haft diskussioner med övrig personal så verkar inte eleverna i 8:an utstötta eller särbehandlade. Tre av eleverna har SVA/SFI men trivs i klasserna, har kamrater och är en del av gemenskapen.
Men när vi jobbar med politik så dyker det upp åsikter och tankar som är främlingsfientliga. Men vid djupare diskussion med eleverna om åsikterna så bubblar det upp att de är egentligen föräldrarnas åsikter, som kom från deras tid i skolan - då de fanns ännu färre personer med annan etnicitet.
Visst, detta är inget större problem när de är privata åsikter i klassrummet med vännerna. Men tänk 10-20 år framåt när de bor i exempelvis Göteborg där det finns en blomstrande mångfald. Detta kommer att bli en kulturchock för dom och de vet inte hur de ska hantera situationen. Det är såklart inte skolans ansvar att se till att de finns mångfald, mångkulturitet eller flertal etniciteter. Men är det skolans uppgift att se så eleverna har förståelse för allas lika värde och att vara oberörd när de handlar om andras ursprung? Eller rättare sagt, är det ens ett problem att eleverna aldrig är i kontakt med andra etniciteter och kulturer?
MVH
Derin
Jag tror det är viktigt att man i en sådan här situation får in föreläsare eller dylikt med utländskt ursprung bara för att eleverna ska få stöta på någon med en annan etnicitet.
SvaraRaderaAnnars är det väl tyvärr ganska vanligt att högerextrema åsikter blomstrar just ute på landsbygden, där man inte möter på lika många människor av annan etnicitet. När man sedan väl träffar på människor från andra kulturer kan det då bli en kulturchock, precis som du säger, och risken är väl att man då redan byggt upp sina förutfattade meningar.
De står ju i styrdokumenten att vi har som uppgift att lyfta fram allas lika värde så självklart är det så att dessa ämnen är viktiga att ta upp med eleverna.